Fagottist Sergio Azzolini in Nederland

Persbericht, uitgegeven op 4 mei 2011

Sergio Azzolini had eigenlijk schilder willen worden. Nu drukt hij zich met klank uit en zoekt hij de kleur in de muziek. Zijn instrument is de fagot, waarmee je meestal je klank mengt met die van andere instrumenten. Muziek is volgens Azzolini communicatie in een directe, naakte vorm. Hij is een meester op oude, klassieke en moderne fagotten. Hij houdt van de fragiliteit van de barokfagot en de stabiliteit van de moderne fagot. “Als ik de stabiliteit heb van de moderne fagot, probeer ik niet te stabiel te spelen, maar een soort losheid in mijn klank te bewaren”, aldus Sergio Azzolini in het blad De Fagot van december 2010.

Fagotnetwerk, vereniging van fagottisten, heeft in samenwerking met het Rotterdams Conservatorium, het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en het Conservatorium van Amsterdam drie dagen geprogrammeerd met fagottist Sergio Azzolini als middelpunt. Drie dagen zullen fagottisten van alle niveaus van gevorderde amateur tot en met professional, zowel individueel en als in ensemble, zich door hem laten “doorzagen” met masterclasses, vragen en een Groot Fagotensemble.

Overzicht

  • 10 mei 2011 vanaf 14.00 uur tot in de avond: Rotterdams Conservatorium, Kruisplein 26, Rotterdam
  • 11 mei 2011 vanaf 10.00 uur tot in de avond: Koninklijk Conservatorium, Juliana van Stolberglaan 1, Den Haag. ‘s Avonds: Groot Fagotensemble.
  • 12 mei 2011 vanaf 10.00 uur tot 16.30 uur: Conservatorium van Amsterdam, Oosterdokskade 151, Amsterdam.

Alle activiteiten zijn bij te wonen voor publiek. De entree is ¤ 15,- per dag.

Sergio Azzolini (Bolzano, Italië 1967) bespeelt de dulciaan, barokfagot, de klassieke, de romantische en de moderne fagot op topniveau. Hij studeerde onder andere bij Klaus Thunemann. Hij won diverse concoursen. Hij speelt in ensembles waar op originele instrumenten wordt gespeeld of dirigeert deze ensembles. Verder geeft hij les aan de Hochschule für Musik in Basel.

Fonds 1818 ondersteunt deze activiteit financieel.